آشنایی با عیار طلا و کاربرد آن در معاملات ,

menuordersearch
kimiyagold.com
۱۴۰۲/۱۱/۲ دوشنبه
(3)
(0)
آشنایی با عیار طلا و کاربرد آن در معاملات
آشنایی با عیار طلا و کاربرد آن در معاملات

 

در مورد عیار طلا چه می‌دانید.....

 

 

عیار طلا چیست؟ + همه چیز در مورد عیار طلا…!

 

قطعاً شما هم تا به امروز بارها واژه و عبارت «عیار طلا» را شنیده‌اید و یا در هنگام خرید زیورآلات طلا، با عبارت «عیار طلا» به طور مختصر و اجمالی آشنا شده‌اید…؛ ولی دقیقاً نمی‌دانید عیار طلا چیست و به چه چیزی، عیار طلا می‌گویند. به طور کلی عیار طلا، میزان خلوص طلا در یک شیء است.

 

اگر شما از آن دسته از افراد هستید که عاشقانه طرفدار طلا و زیورآلات ساخته شده با آن هستید، باید بدانید که عیار دقیقاً چیست و به چه کار می‌آید؟!

 

ما امروز و در این مقاله قصد داریم که به طور مفصل و مفید به موضوع «عیار طلا» بپردازیم و تمام مطالب مهم در ارتباط با آن را در اختیار شما بگذاریم تا از این به بعد اگر کسی عبارت «عیار طلا» را مطرح کرد، شما به خوبی متوجه منظور و مفهوم او شوید…!

 

 

آنچه در این مقاله خواهید خواند

عیار طلا چیست؟

واژه و عبارت ۷۵۰ به چه معناست؟

مفهوم طلای ۱۸ عیار و ۲۴ عیار، دقیقاً چه معنا و کاربردی دارند؟

چه فلزاتی با طلا ترکیب می‌شوند تا نرمی و انعطاف طلا را کم کنند؟!

از طلای ۲۴ عیار یا خالص، در کجا استفاده می‌شود؟

 

عیار طلا چیست؟

در دنیای طلا و جواهر، برای خرید و فروش مصنوعات طلا نیاز هست که با اصطلاحات تخصصی ویژه این صنعت آشنا باشیم. به طور کلی، عیار طلا واحدی برای تعیین میزان خلوص طلا است. هرچه عیار طلا افزایش یابد، طلای ما خالص‌تر است.

طلای خالص یا همان طلای ۲۴k، به قدری نرم و منعطف است که نمی‌توان با آن انواع زیورآلات را ساخت و به دلیل همین نرمی و منعطف بودن، شکل و قالب نمی‌گیرد؛ برای همین، طلا سازان از فلزات و آلیاژهای دیگر برای ساخت زیورآلات در کنار طلا استفاده می‌کنند. یعنی، طلا را با فلزات دیگر مثل مس، ترکیب می‌کنند تا از نرمی طلا کاسته شود و به خوبی شکل بگیرد و قالب زیورآلات را حفظ کند. حال، درصد استفاده از طلا در این ترکیب متفاوت است و همین، «عیار طلا» را شکل می‌دهد…!

 

واژه و عبارت ۷۵۰ به چه معناست؟

گاهاً شاید واژه ۷۵۰ یا ۱۸K را روی طلاها دیده باشید و از زبان، طلافروشان شنیده باشید؛ طلایی که واحد ۷۵۰ باشد، یعنی اگر طلای خالص را ۱۰۰۰ گرم در نظر بگیریم (یک کیلو گرم طلا)، این قطعه و یا شیء که روی آن عدد ۷۵۰ حک شده است؛ ۷۵۰ گرم طلا خالص دارد یا به عبارتی دیگر، ۷۵% این قطعه طلا، از طلای خالص تشکیل شده است و مابقی آن (یعنی، ۲۵% باقی مانده) فلزات و آلیاژهای دیگر است.

 

مفهوم طلای ۱۸ عیار و ۲۴ عیار، دقیقاً چه معنا و کاربردی دارند؟

مفهوم عیار طلا را به گونه‌ای دیگر هم بیان می‌کنند؛ مثل ۲۴K, 22K, 18K و…. حرف لاتین K برای کشورهای خارجی نشان‌گر عیار است. مفهوم عیار، همان هست فقط نمایش آن فرق کرده است. اگر طلای ۱۰۰۰ را ۲۴ و خالص در نظر بگیریم، طلای ۷۵۰ که ۷۵ درصد آن خالص است، برابر ۱۸ عیار می‌شود. طلای ۱۸ عیار یعنی ۱۸ واحد از ۲۴ واحد کل طلای خالص است. یا به عبارتی دیگر از ۲۴ واحد کل طلا خالص، طلایی که ۱۸ عیار باشد؛ ۱۸ واحد طلای خالص دارد و مابقی آن، فلزات و آلیژهای دیگر است.

کاربرد عبارت «طلای ۱۸ عیار و یا ۲۴ عیار» در هنگام خرید و فروش آن است. برای خرید و فروش طلا باید میزان و درصد طلای خالص موجود در آن قطعه و یا شیئ مشخص باشد تا بتوان قیمت و ارزش نهایی آن را به دست آورد. در کل، باید بدانیم که به عنوان مثال، این انگشتری که در دست داریم، از چقدر طلا ساخته شده است و چه ارزش و قیمتی دارد…!

پس دانستن مقدار خالصی طلا، در قطعه و شیئ طلا بسیار مهم و حیاتی است.

 

چه فلزاتی با طلا ترکیب می‌شوند تا نرمی و انعطاف طلا را کم کنند؟!

فلز مس، از دیرباز مهم‌ترین فلزی بوده است که با طلا ترکیب می‌شده است تا زیورآلات متنوعی ساخته شود. چرا که هم ارزان قیمت است و هم به فراوانی یافت می‌شود. همچنین علاوه بر فلز مس فلزات دیگری مانند نقره، پلاتین، رودیوم را نیز با طلا ترکیب می‌کنند تا هم عیار طلای خام را طبق استانداردها کم کنند و هم با استفاده از فلزات سفید رنگ، رنگ طلاهای زرد را سفید کنند.

 

از طلای ۲۴ عیار یا خالص، در کجا استفاده می‌شود؟

طلای خالص ۲۴ عیار، به قدری نرم و منعطف است که حتی با ناخن هم به راحتی روی آن خراش ایجاد می‌شود. برای همین برای ساخت زیورآلات، نمی‌شود از طلای ۲۴ عیار و یا خالص استفاده کرد و طلا سازان، از طلای ۱۸ عیار استفاده می‌کنند تا بتوانند به راحتی شکل و قالب طرح طلا را روی طلا اجرا کنند و نرمی آن، کم شود.

از طلای ۲۴ عیار، تنها برای ساخت شمش‌های طلا استفاده می‌شود؛ که بسیار هم کم یاب‌اند!

 

کلام آخر…

 

امروز و در این مقاله، درمورد عیار طلا صحبت کردیم و هر آنچه که نیاز بود شما در مورد آن و خصوصیات عیار طلا بدانید را بیان کردیم. امیدواریم که مطالب مطرح شده، برای شما مفید و موثر بوده باشد و شما را در این زمینه، یاری داده باشیم

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

WhatsApprubikainstagramtelegrameitaa
logo

دفتر مرکزی:
دفترفروش:کرج،گوهردشت،مجتمع تجاری بهارستان
زمان پاسخگویی:شنبه تا چهارشنبه از ساعت 10 الی 19
تلفن همراه: 09213568869
تلفن ثابت:91690427_021 / 91690437_021
تلفن ثابت:34209961_026 / 34217664_026